ZIELONA GÓRA – 28.06.2016 r.
Statut
Polskiego Towarzystwa Profesjologicznego
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie przyjęło nazwę Polskie Towarzystwo Profesjologiczne, w
dalszej części zwane "Towarzystwem". Polskie Towarzystwo
Profesjologiczne jest międzynarodowym towarzystwem naukowym.
§ 2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polski
oraz zagranica, a siedzibą władz - miasto Zielona Góra.
§ 3
Towarzystwo działa zgodnie z Konstytucją RP i na podstawie Prawa o
towarzystwach oraz posiada osobowość prawną.
§4
Towarzystwo może powoływać oddziały terenowe na zasadach określonych w
niniejszym statucie.
§5
Towarzystwo może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń.
§6
1.
Towarzystwo używa pieczątki o treści: Polskie Towarzystwo
Profesjologiczne.
2.
Towarzystwo może posiadać oznakę członkowską.
3.
Towarzystwo wydaje swoim członkom legitymacje.
§7
1.
Towarzystwo opiera działalność na aktywności i pracy społecznej
członków.
2.
Towarzystwo do prowadzenia swych prac może zatrudniać pracowników.
§ 8
1. Dla poszukiwania środków na realizację zadań statutowych
Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o
obowiązujące przepisy.
2. Przedmiotem działalności gospodarczej Towarzystwa jest działalność
produkcyjna, usługowa i handlowa prowadzona na własny rachunek i w
pośrednictwie w tym także w obrocie z zagranicą.
3. Zasady prowadzenia działalności gospodarczej określi „Regulamin
działalności gospodarczej” uchwalony przez Zarząd Towarzystwa.
ROZDZIAŁ II
Cele i formy działania
§ 9
1. Celem
Towarzystwa jest rozwijanie i popularyzacja profesjologii jako nauki i
zawodu.
2.
Towarzystwo realizuje swój cel poprzez:
-
stwarzanie warunków sprzyjających rozwijaniu społecznej, naukowej i
dydaktycznej działalności członków oraz podnoszeniu ich kwalifikacji
i etyki zawodowej;
-
dbałość o poziom kompetencji zawodowych członków poprzez
organizowanie szkoleń, kursów i konsultacji oraz udział w
procedurach specjalizacyjnych;
-
współpracę z władzami państwowymi i samorządowymi oraz innymi
instytucjami i organizacjami w zakresie nauczania, stosowania i
rozwijania profesjologii;
-
inspirowanie i prowadzenie badań naukowych, organizowanie zjazdów
naukowych, konferencji, seminariów, konkursów i zebrań naukowych;
-
szerzenie i popularyzację wiedzy z rozwoju zawodowego człowieka w
formie wykładów publicznych, odczytów, publikacji oraz innych
przedsięwzięć edukacyjnych;
-
prowadzenie doradztwa naukowo-badawczego, konsultacji i ekspertyz,
szkolenia i kształcenia z zakresu rozwoju zawodowego człowieka;
-
prowadzenie działalności wydawniczej i współpracę w tym zakresie z
innymi wydawnictwami;
-
reprezentowanie członków Towarzystwa wobec władz państwowych,
związkowych i samorządowych;
-
utrzymywanie kontaktów z innymi Towarzystwami naukowymi o podobnym
profilu działania w Kraju i za granicą.
ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
Osoby należące do Towarzystwa mogą mieć status członka:
-
zwyczajnego
-
wspierającego
-
honorowego
§ 11
Członkiem zwyczajnym może zostać każda osoba mająca ukończone wyższe
studia, wprowadzona do Towarzystwa przez co najmniej dwóch członków
zwyczajnych.
§ 12
Członkiem wspierającym może zostać:
-
każda pełnoletnia osoba fizyczna, krajowa bądź zagraniczna,
niezależnie od tego, czy posiada miejsce zamieszkania na terytorium
Polski,
-
każda osoba prawna, krajowa bądź zagraniczna,
która zadeklarowała pisemnie pomoc w realizacji celów Towarzystwa.
§ 13
1.
Uchwałę o przyjęciu członka zwyczajnego i wspierającego podejmuje
Zarząd Główny Towarzystwa na podstawie pisemnych deklaracji kandydata.
2. W
wypadku negatywnej decyzji Zarządu Głównego, osobie ubiegającej się
o przyjęcie do Towarzystwa przysługuje prawo odwołania się do Walnego
Zebrania.
§ 14
1.
Członkowi zwyczajnemu Towarzystwa przysługuje czynne i bierne prawo
wyborcze.
2.
Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:
a.
wybierać i być wybieranymi do władz Towarzystwa;
b.
korzystania z pomocy naukowej, doradczej i prawnej Towarzystwa;
c.
rozwijania indywidualnej działalności zgodnie z posiadanymi
kompetencjami oraz Statutem Towarzystwa.
§ 15
Członek wspierający ma prawo do korzystania z pomocy naukowej i
doradczej Towarzystwa oraz innych form jego merytorycznej
działalności.
§ 16
1.
Członkostwo honorowe nadaje Zarząd Główny.
2.
Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, z
wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, ponadto jest zwolniony
z obowiązku opłacania składek członkowskich.
3.
Członkostwo honorowe może być również nadane obywatelowi innego
państwa jako dowód uznania wybitnych osiągnięć naukowych lub
szczególnych zasług dla polskiej profesjologii.
§ 17
Członek zwyczajny jest zobowiązany do:
-
przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz
Towarzystwa;
-
aktywnego udziału w realizacji celów statutowych Towarzystwa;
-
przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbałości o dobro i prawa
osoby ludzkiej;
-
regularnego opłacania składek członkowskich; obowiązek płacenia
składek nie dotyczy emerytów.
§ 18
1.
Członkostwo zwyczajne ustaje w wyniku:
a.
śmierci członka;
b.
skazania na utratę praw publicznych;
c.
zalegania z opłaceniem składek przez okres ponad jeden rok;
d.
dobrowolnego wystąpienia członka zgłoszonego na piśmie Zarządowi;
2. Tryb
utraty praw członkowskich z powodów określonych w ust. 1 pt. a-c
ustala regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.
3. Od
uchwały Zarządu Głównego w sprawie skreślenia przysługuje członkowi
prawo odwołania się do Walnego Zebrania. Uchwała Walnego Zebrania jest
ostateczna.
4. W
przypadku ustania członkostwa z powodu określonego w ust. 1 pt. c jego
przywrócenie może się odbyć jedynie po uregulowaniu zobowiązań wobec
Towarzystwa.
§ 19
Przynależność do Towarzystwa członka wspierającego ustaje w wyniku:
a)
dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównego;
b)
skreślenia na podstawie uchwały Zarządu Głównego w przypadku
niewywiązywania się z przyjętych zobowiązań;
c)
likwidacji osoby prawnej.
ROZDZIAŁ
IV
Władze Towarzystwa
§ 20
1.
Władzami Towarzystwa są:
a.
Walne Zebranie Delegatów,
b.
Zarząd Główny,
c.
Komisja Rewizyjna,
2.
Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa cztery lata, a ich wybór
odbywa się w głosowaniu tajnym.
3.
Uchwały władz Towarzystwa podejmowane są zwykłą większością głosów
w obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, o
ile Statut nie stanowi inaczej.
4.
Zasady przeprowadzania wyborów władz Towarzystwa określa „Regulamin
Delegatów Polskiego Towarzystwa Profesjologicznego” uchwalony przez
Walne Zebranie Delegatów.”
Walne Zebranie Delegatów
§ 21
1.
Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Delegatów, w dalszej
części zwane "Walnym Zebraniem".
2. Walne
Zebranie ma prawo podejmowania uchwał w pierwszym terminie
w obecności, co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do
głosowania, a w drugim terminie - bez względu na liczbę obecnych.
3. Walne
Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 22
1. W
Zwyczajnym Walnym Zebraniu z głosem stanowiącym udział biorą:
a.
członkowie zwyczajni,
b.
członkowie honorowi Towarzystwa - z ograniczeniem wynikającym z § 16
pkt 2.
2. W
Walnym Zebraniu z głosem doradczym mogą brać udział:
-
zaproszeni goście,
-
przedstawiciele członków wspierających.
-
członkowie ustępujących władz Towarzystwa.
§ 23
Zwyczajne Walne Zebranie odbywa się co dwa lata w czasie oraz miejscu
oznaczonym przez Zarząd Główny. O terminie, miejscu i porządku obrad
Walnego Zebrania Zarząd Główny zawiadamia członków, co najmniej na 14
dni przed wyznaczoną datą.
§ 24
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
a.
uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej
Towarzystwa,
b.
rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego i Komisji
Rewizyjnej,
c.
rozpatrywanie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla
ustępującego Zarządu Głównego,
d. wybór
Prezesa Towarzystwa oraz członków Zarządu Głównego, Komisji
Rewizyjnej. Kandydatury do władz zgłaszają w czasie Walnego Zebrania:
członkowie zwyczajni oraz członkowie honorowi.
e.
zatwierdzanie regulaminów organów Towarzystwa oraz regulaminów ich
działalności,
f.
zatwierdzanie powołania przez Zarząd Główny Oddziałów Terenowych
Towarzystwa oraz zatwierdzanie wyboru ich Kierowników,
g.
ustalanie wysokości składek członkowskich,
h.
uchwalanie zmian w statucie,
i.
podejmowanie uchwały o rozwiązaniu się Towarzystwa,
j.
rozstrzyganie wniosków Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej,
k.
rozstrzyganie odwołań od decyzji Zarządu Głównego.
§ 25
1.
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd Główny z własnej inicjatywy
lub na wniosek Komisji Rewizyjnej.
2.
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest w terminie nie dłuższym niż
6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje przede wszystkim nad
sprawami, dla których zostało zwołane.
Zarząd Główny
§ 26
1.
Prezes oraz pozostali członkowie Zarządu Głównego (w liczbie 5 – 12
osób) wybierani są przez Walne Zebranie w głosowaniu tajnym.
2.
Zarząd Główny w głosowaniu tajnym wybiera spośród siebie wiceprezesa
zarządu.
3. W
przypadku rezygnacji lub niemożności pełnienia funkcji w okresie
kadencji prezesa wybranego przez Walne Zebranie, Zarząd Główny wybiera
ze swojego grona w głosowaniu tajnym nowego prezesa.
§ 27
W obradach plenarnych Zarządu Głównego z głosem doradczym mogą brać
udział zaproszeni goście oraz przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub
jego przedstawiciel.
§ 28
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
a. reprezentowanie Towarzystwa i działanie w jego imieniu,
b. kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa, zgodnie z
postanowieniami Statutu oraz uchwałami i zaleceniami Walnego Zebrania,
c. uchwalanie planów działalności merytorycznej, preliminarza i
budżetu,
d. zatwierdzanie bilansu i innych sprawozdań finansowych,
e. zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa,
f. podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu
nieruchomości Towarzystwa,
g. powoływanie i rozwiązywanie oddziałów terenowych Towarzystwa,
h. powoływanie i odwoływanie Kierowników oddziałów terenowych,
i. uchwalanie regulaminu działalności Zarządu Głównego oraz innych
regulaminów wewnętrznych,
j. podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa w stowarzyszeniach
krajowych i zagranicznych,
k. powoływanie Komitetów redakcyjnych wydawnictw i pism Towarzystwa.
§ 29
Uchwały Zarządu Głównego podejmowane są zwykłą większością głosów w
obecności, co najmniej połowy członków, w tym prezesa lub wiceprezesa.
W wypadku równości głosów rozstrzyga głos Prezesa lub wiceprezesa
Towarzystwa.
§ 30
1.
Posiedzenia Zarządu Głównego są zwoływane nie rzadziej jednak niż raz
na pół roku, i są prowadzone przez prezesa lub wiceprezesa
Towarzystwa.
2.
Posiedzenie Zarządu Głównego może być zwołane również na wniosek
Komisji Rewizyjnej albo, co najmniej 1/3 liczby członków Zarządu, w
terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
Komisja rewizyjna
§ 31
Komisja Rewizyjna składa się od trzech do pięciu osób, które wybierają
ze swego grona przewodniczącego i jego zastępcę.
§ 32
1.
Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzania kontroli
działalności Towarzystwa.
2.
Działalność kontrolna Komisji Rewizyjnej jest prowadzona zgodnie z
potrzebami, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
3.
Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zebraniu sprawozdanie z działalności
władz Towarzystwa oraz przedstawia wniosek w sprawie absolutorium.
4.
Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu Głównego i innych
władz Towarzystwa z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli.
5.
Przedstawiciele Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach
Zarządu Głównego z głosem doradczym.
§ 33
Szczegółowy zakres działalności Komisji Rewizyjnej określa regulamin
zatwierdzony przez Walne Zebranie.
Uzupełnienie składu organów Towarzystwa
§ 34
W razie konieczności uzupełnienia składu poszczególnych organów
Towarzystwa w trakcie trwania kadencji, Walne Zebranie może dokonać
wyboru uzupełniającego, stosując odpowiednio przepisy dotyczące wyboru
władz.
ROZDZIAŁ V
Oddziały terenowe Towarzystwa
§ 35
1.
Na wniosek, co najmniej ośmiu członków zwyczajnych zamieszkujących lub
pracujących na jednym terenie Zarząd Główny może podjąć uchwałę o
utworzeniu Oddziału Towarzystwa z zastrzeżeniem ustępu 3.
Przynależność członka zamieszkującego ustalony przez Zarząd Główny
obszar jest wtedy obowiązkowa.
2.
Teren działalności Oddziału i miejsce jego siedziby ustala Zarząd
Główny w uchwale, z zastrzeżeniem ustępu 3.
3.
Członkowie Towarzystwa honorowi, wspierający oraz zwyczajni z kraju
i z zagranicy nie przynależący do żadnego z istniejących oddziałów
terenowych Towarzystwa przynależą do Oddziału Ogólnokrajowego zwanego
Oddziałem Integracyjnym z siedzibą w Zielonej Górze.
4.
Oddziały, z zastrzeżeniem ustępu 3, używają pieczęci o treści –
„Polskie Towarzystwo Profesjologiczne, Oddział w ...”.
§ 36
Oddziały nie posiadają osobowości prawnej.
§ 37
1. Do
kierowania pracami oddziału Zarząd Główny Towarzystwa powołuje
Kierownika oddziału. Do kompetencji Zarządu Głównego należy również
odwołanie Kierownika oddziału oraz powołanie nowego.
2.
Kierownik oddziału wybierany jest spośród członków Towarzystwa
oddziału.
3.
Oddział realizuje cele statutowe Towarzystwa z uwzględnieniem
lokalnych potrzeb.
§ 38
Do kompetencji Kierownika oddziału należy ustalanie i realizowanie
głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Oddziału,
zgodnie z postanowieniami Statutu oraz uchwałami Walnego Zebrania.
§ 39
Rozwiązanie oddziału następuje na podstawie uchwały Zarządu Głównego
Towarzystwa w przypadku:
a)
zaprzestania faktycznej działalności przez oddział lub zmniejszenia
stanu liczebnego członków poniżej wymaganej dla jego powołania przez
okres dłuższy niż jeden rok;
b)
złożenia przez minimum trzech członków zwyczajnych należących do
oddziału lub kierownika oddziału wniosku o rozwiązanie oddziału, gdy
Zarząd Główny uzna wniosek za zasadny;
c)
podejmowania przez oddział działalności sprzecznej z przepisami prawa,
postanowieniami Statutu lub uchwałami i regulaminami Towarzystwa.
ROZDZIAŁ VII
Majątek Towarzystwa
§ 40
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 41
1. Na majątek Towarzystwa składają się:
1. wpływy uzyskiwane ze składek członkowskich,
2. dochody z nieruchomości i ruchomości będących w posiadaniu
Towarzystwa,
3. dotacje, subwencje, darowizny i zapisy,
4. wpływy z działalności szkoleniowej, doradczo-ekspertalnej,
usługowo-badawczej,
wydawniczej oraz innej prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów.
§ 42
Wpływy ze składek członkowskich są wykorzystywane przez Zarząd Główny
i kierowników oddziałów w proporcjach ustalonych przez Walne Zebranie.
§ 43
Wszelkie postanowienia władz Towarzystwa zmierzające do uszczuplenia
majątku nieruchomego wymagają zgody dwóch trzecich głosów członków
obecnych na Walnym Zebraniu.
§ 44
Umowy, pełnomocnictwa oraz wszelkie oświadczenia woli, które pociągają
za sobą zobowiązania pieniężne, lub zmianę majątku Towarzystwa,
wymagają do swej ważności podpisów Prezesa Zarządu Głównego lub
Wiceprezesa i wskazanego przez Zarząd Główny członka Zarządu.
ROZDZIAŁ VIII
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 45
1. Zmiany Statutu, jak też rozwiązanie się Towarzystwa mogą
nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania, powziętej większością dwóch
trzecich głosów przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby
delegatów.
2. Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa powinna określać sposób
likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony jego majątek.
|